
Past uw krediet bij uw financiële situatie?
Wij vinden het belangrijk dat uw krediet nu maar ook in de toekomst past bij uw financiële situatie en willen dit graag toetsen. Vanuit regelgeving zijn wij hiertoe ook verplicht. Daarom hebben wij gegevens van u nodig. Op deze pagina vindt u een lijst met veelgestelde vragen over deze tussentijdse toets en de gegevens die wij nodig hebben.
Waarom doen jullie een tussentijdse toets?
Tijdens de looptijd van uw krediet kunnen er zaken veranderen in uw persoonlijke situatie. U kunt bijvoorbeeld verhuizen of u gaat met pensioen. Dit kan van invloed zijn op uw financiële plaatje. Om te kunnen bepalen of uw krediet (nog) in dit financiële plaatje past, hebben wij documenten nodig waaruit uw inkomsten en lasten blijken. Op basis hiervan kunnen wij berekenen of u uw krediet nu, maar ook in de toekomst kunt terugbetalen. Vanuit regelgeving zijn wij ook verplicht om tussentijds te toetsen of een krediet nog past bij de klantsituatie. Dit heet actualisatie. In de voorwaarden van uw krediet noemen wij dit ‘herbeoordelen’.
Wat houdt actualisatie in?
Wij zijn als kredietaanbieder verantwoordelijk om (periodiek) samen met u vast te stellen of uw krediet aansluit bij uw huidige financiële situatie en de bepalingen die de VFN Gedragscode voorschrijft. Hiertoe wordt een actualisatie uitgevoerd. Dit betekent dat wij op eigen initiatief een ‘inkomsten/lasten-toets’ uitvoeren waarin we gebruikmaken van door u aangeleverde documenten waaruit de huidige gezinssituatie, het huidige bruto-inkomen en de woonlasten blijken. Als onderdeel van de actualisatie doen wij ook een BKR-toets.
Welke documenten hebben jullie nodig?
Wij hebben de volgende documenten van u nodig. Heeft u samen met iemand anders een krediet? Dan hebben wij deze documenten ook nodig van uw medekredietnemer:
- Het ingevulde en ondertekende formulier toetsen betaalbaarheid;
- Uw laatste salarisstrook, uitkeringsspecificatie of ander inkomensbewijs, niet ouder dan 2 maanden;
- Een bankafschrift van een hele maand met daarop uw inkomen en lasten, niet ouder dan 2 maanden. Als deze transacties op verschillende rekeningen plaatsvinden, dan hebben wij de afschriften nodig van al deze rekeningen;
- Uw overzicht vanuit Mijnpensioenoverzicht.nl.
Waar moet ik de documenten naar toesturen?
Wij vragen u om de documenten bij voorkeur per e-mail te sturen naar passendkrediet@alfam.nl. Per post mag ook. Stuur de documenten dan naar Antwoordnummer 2045, 3970 VD Bunnik, t.a.v. Klantbeheer – passend krediet. Hier hoeft geen postzegel op.
Waar moeten de documenten aan voldoen?
Het is belangrijk dat wij uw gegevens volledig en juist ontvangen. Daarom helpen wij u met tips en instructies in de bijlage ‘Hulp bij aanleveren’ die u helpen de documenten in één keer goed aan te leveren.
Waar vind ik het formulier toetsen betaalbaarheid?
U heeft dit formulier ontvangen bij de eerste brief die wij u hebben gestuurd. Heeft u deze niet meer? Download het formulier dan hier. Het is belangrijk dat u dit formulier ingevuld en ondertekend terugstuurt.
Hoe download ik mijn pensioenoverzicht?
- Log in met uw DigiD op www.mijnpensioenoverzicht.nl;
- Ga akkoord met de voorwaarden en haal uw gegevens op;
- Vul de vragen onderaan in en klik op ‘Bekijk mijn pensioenoverzicht’;
- Klik rechtsboven ‘Download uw pensioenoverzicht’ en kies PDF.
Wat gebeurt er nadat ik mijn documenten heb aangeleverd?
Nadat wij uw documenten hebben ontvangen, berekenen wij of uw krediet past bij uw financiële situatie. De uitkomst hiervan krijgt u binnen twee weken per post. Als blijkt dat uw krediet niet meer passend is, dan blokkeren wij uw krediet en nemen wij telefonisch contact met u op om samen uw financiële situatie te bespreken. Uw betalingsverplichting blijft wel bestaan.
Wat gebeurt er als ik geen documenten aanlever?
Ontvangen wij geen documenten van u? Dan kunnen wij uw financiële situatie niet beoordelen. Uit voorzorg zullen wij uw krediet blokkeren. U kunt dan geen geld meer opnemen. De opnameblokkade blijft staan totdat wij op basis van uw gegevens kunnen vaststellen dat uw krediet passend is. De opnameblokkade heeft geen effect op uw maandlasten.
Welke uitkomsten kunnen er uit de toets komen?
Uit de berekening van de betaalbaarheid van uw maandlasten kan blijken dat uw krediet op dit moment, maar ook in de toekomst wel of niet past bij uw financiële situatie.
- Past uw krediet bij uw financiële situatie? Dan kunt gebruik blijven maken van uw krediet zoals u gewend bent.
- Past uw krediet niet bij uw financiële situatie? Dan blokkeren wij uw krediet voor opnames en nemen wij telefonisch contact met u op om samen uw financiële situatie te bespreken. Uw betalingsverplichting blijft wel bestaan.
Hoe kan ik jullie bereiken en wat zijn de openingstijden?
U kunt ons bereiken op 030 – 659 6660, op maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Of stuur een e-mail naar passendkrediet@alfam.nl.